Læsevejledning Slotsmusene

SLOTSMUSENE - Lotte Salling/Klematis

Læsevejledning, med ideer til dialogisk læsning og aktiv deltagelse.

(Tilbage)

_______________________________________________________________________________________________________

Tlf.:60681215  lotte.salling@mail.dk  CVR 30438744

GENERELT:

Snak om forsiden og titlen. Bed børnene beskrive tegningen. Hvad tror de, at bogen handler om, ud fra tegning og titel?

Snak om handlingen undervejs, hold pauser, støt, forklar og og spørg til de ting der sker. Stil åbnende spørgsmål der lægger op til at formulere sætninger frem for ja- og nej-svar.

Lad børnene gætte med på de mest oplagte rimord i hvert vers (sig evt. forlyden, for at hjælpe på vej). Lav gerne fagter, sjove lyde eller grimasser undervejs, for at gøre historien mere levende (f.eks. smæk hænderne sammen som musefælder, suk dybt når kongen føler sig ensom, lav uhyggelige lyde på den mørke gang, snøft når kongen græder, syng ”O sole mio” med melodi på, hop, når musene hopper i sengen osv.)


FOKUSORD:

Vælg fokusord og skab forforståelse. Start med at snakke om /forklare udvalgte ord, inden oplæsningen, ord der har betydning for historien, så børnene bedre forstår indholdet (alternativt kan man snakke om de vigtigste 2-3 ord inden oplæsningen og snakke om de andre ord, efterhånden som man møder dem i teksten).

Ordene kan bl.a. være:

Slot, Trone, Kæmpe, Stygge, Bore, Eventyr, Livlig, Langt om længe Enlig/Ensom, Savne, Mørk, Snøfte, Falmet, Herske, Farverig, Ondskabsfuld, Flygte, Sørgelig



FOKUS-/SAMTALEEMNER, med spørgsmål til børnene:

Ensomhed: Hvad er det at være ensom? Har I selv følt jer ensomme? Hvad kan man så gøre?

Venskab: Hvad er venskab? Kongen her bliver ven med musene. Har I selv prøvet at få venner eller anderledes venskaber, som I slet ikke havde regnet med? Hvad laver man sammen med venner? Hvordan passer man godt på sine venner?

Eventyr: Hvad er det at ”gå på eventyr”? Hvilke eventyr har I selv været på? Er der eventyr, som I drømmer om at komme på? Hvad gør man, hvis man gerne vil på eventyr?

Gæster og fest: Hvornår holder man fest og får gæster? Hvornår har I selv holdt fest / været til fest? Hvem inviterer man normalt med? Hvad kan I bedst lide ved fester?

 

AKTIVITETER, i forbindelse med bogens emner:

Gå på eventyr sammen: Tag f.eks. på tur til en fremmed skov, udforsk skoven og træerne. Find på historier om hekse og trolde, konger, dronninger, prinser og prinsesser eller små skovmus og andre dyr i skoven. Find huller i træerne, hvor de kunne bo, eller lav selv små huler i skovbunden til eventyrfigurerne.

Forbered en lille fest sammen: Snak om alt det der skal købes og gøres. Mal, pynt op, tag fint tøj med hjemmefra eller lav noget sammen, ”skriv” lister over hvad der skal købes ind, og lav et program over hvad der skal ske. Skriv listerne sammen og hæng dem op. Snak om hvad der står, så børnene ser ordene og skriften.

Mal kongeblåt: Tegn et slot og mal det kongeblåt, ligesom i bogen. Prøv også at male slotte i andre farver. Hvilken farve kan børnene bedst lide?