HVAD BRUGTE VI ILDEN TIL (Lotte Salling/ Klematis)
Læsevejledning, med ideer til dialogisk læsning og aktiv deltagelse.
GENERELT:
Snak om forsiden og titlen. Bed børnene beskrive tegningen. Hvad tror de, at bogen handler om? Kig på dyrene og menneskene. Hvad er de mon for nogen? Hvad har de på? Hvor og hvornår levede de?
Snak om handlingen undervejs i oplæsningen, hold pauser, støt, forklar og spørg til de ting der sker. Lad børnene prøve at svare på drengens spørgsmål om, hvad vi brugte de forskellige ting til, inden der bladres videre. De mindre børn kan få lov til at bladre om og fortælle, hvad de ser.
Lad eventuelt børnene gætte med på de mest oplagte rimord undervejs. Lav gerne fagter, sjove lyde eller grimasser, der gør historien mere levende. Vis f.eks. hvordan man kaster spyd, slår sten mod hinanden, varmer sig ved ilden, truer bjørnen eller brøler som bjørnen, snitter redskaber og høster korn.
FOKUSORD & SAMTALEEMNER
Vælg fokusord og skab forforståelse. Start evt. med at snakke om /forklare udvalgte ord, inden oplæsningen, som har betydning for at børnene forstår indholdet. I dette tilfælde kan man f.eks. snakke om, hvor længe mennesket har været på jorden, hvordan vi startede som aber og langsomt udviklede os, ændrede udseende og lærte nyt.
Stil spørgsmål, under og efter oplæsningen, der udfordrer børnene sprogligt og får dem til at formulere sætninger, fortælle, kommunikere og gøre sig overvejelser.
Når der snakkes om udvalgte ord og begreber, kan det hjælpe på forståelse og motivation at understøtte med grimasser, fagter, og bevægelse eller man kan snakke om synonymer og antonymer. Desuden kan ord og emner bearbejdes efterfølgende via konkrete aktiviteter, med ideer fra bogen (se nederst).
Ved opslaget om STENENE:
Flække: Hvad er det at flække noget? Hvad kan man ellers flække? (brænde, kokosnød, en negl) Hvorfor flækker de stenene i bogen?
Jage: Hvad er det at jage? Hvem kan man jage? Hvorfor jager folk dyrene?
Ved opslaget om ILDEN:
Skræmme: Hvad gør man, når man skræmmer nogen? Hvordan ser man ud? Hvem skræmmer menneskene her og hvorfor? Er I også nogensinde blevet skræmt af noget? Eller har I prøvet at skræmme andre? Hvordan?
Fare vild: Hvad er det at fare vild? Er I nogensinde faret vild? Hvor og hvornår kan man godt komme til at fare vild? Hvad kan man så gøre?
Ved opslaget om DYRENE:
Transport: Hvad gør man, når man bruger noget til transport? I kører selv tit med transportmidler, kan I nævne nogen? (bus, bil, tog, cykel osv.)
Skind. Hvor kommer skindet fra, og hvad kan man bruge det til? Bruger vi også skind i dag? Har I selv tøj eller andet, lavet af skind? Hvilket dyr tror I, det kommer fra?
Ved opslaget om TRÆERNE:
Fælde: Hvad er det at fælde noget? Hvad fælder man træer med (dengang og i dag)? Hvad bruger man træet til i dag? Ordet fælde kan også betyde noget andet, - hvad bruges ”en fælde” til?
Redskab: Hvad er et redskab? Prøv at sige alle de redskaber I kan huske (både haveredskaber, køkkenredskaber, arbejdsredskaber, skriveredskaber osv.). Hvilke redskaber har I selv?
Ved opslaget om JORDEN:
Dyrke: Hvad kan man dyrke i jorden (dengang og i dag)? Har I selv prøvet at dyrke noget? Hvad ville I gerne dyrke og hvorfor? Hvordan gør man?
Rodfrugter: Hvad er en rodfrugt? Nævn dem I kender? Hvilke kan I bedst lide? Hvorfor tror I, at er det sundt at spise rodfrugter?
Ved opslaget om SALTET:
Mangle smag: Hvis maden mangler smag, hvad kan man så smage den til med? Nævn nogle krydderier, som man kan putte i maden. Hvad for noget mad synes I selv mangler smag, og hvad smager stærkt eller kraftigt?
Bevare: Hvis man salter det friske kød, kan man ”bevare” det længe. Hvad betyder det? Hvilke andre ting skal man gøre noget ved for at bevare dem? (blomster der skal vandes, græsplænen der skal slås, venskaber der skal holdes, mælken der skal i køleskabet osv.)
Ved opslaget om JERNET:
Forme: Hvordan former man jern? Hvem arbejder med sådan noget? Hvilke ting er lavet af jern? Hvad har I selv, der er jern i? Hvor kommer det fra? (større børn kan evt. søge om tungmetaller på nettet)
Fragte: Hvad er det at fragte noget? Hvad fragter I selv rundt på hver dag? Hvad kan man fragte i lastbil, på båd osv. Og hvad fragter man, hvis man er jæger, murer, skovarbejder, landmand, postbud m.m.
Ved opslaget om PENGENE:
Løn: Hvad er løn for noget? Hvem får løn og hvorfor? Hvad betalte man hinanden med, inden man opfandt pengene?
Spare op: Hvordan gør man, når man sparer op? Sparer I selv op til noget, eller gør jeres forældre? Hvad kan man spare op til? Hvad kunne I selv godt tænke jer at spare op til?
Ved opslaget om MASKINERNE:
Kul + miner: Hvad er kul, og hvad bruger man det til? Kig på tegningerne og prøv at fortælle, hvordan man fik det ud fra minerne.
Maskiner: Hvilke maskiner ser I på tegningerne? Engang blev maskinerne drevet af kul, men hvad kan også drive maskinerne i dag? Hvilke maskiner har vi i dag, som vi ikke havde dengang? Hvilke maskiner har I selv, både store og små, og hvad bruger I dem til?
Ved opslaget om LYSET:
Strøm/ Elektriske ting: Hvad er strøm, og hvad bruger vi det til? Der er flere måder at lave strøm på i dag – kender I nogen? Sig nogle elektriske ting, som I selv bruger strøm til hver dag.
Ved opslaget om URET:
Tid / ure: Prøv at fortælle hvad tid er. Hvordan kendte man tiden, dengang man ikke havde ure? Hvorfor ville man gerne opfinde ure, der kunne vise tiden? Hvor tit tænker I selv over tiden?
Ved opslaget om COMPUTEREN:
(Inter)nettet: Hvad er det for noget? Hvem skriver alt det på nettet, som andre læser? Hvad bruger I nettet til? Har I selv, eller nogen I kender, lagt ting ud på nettet? Fortæl om noget, I har set eller læst på internettet.
Ved opslaget om HINANDEN:
Kender – venner: Hvad er forskellen på venner og nogen man kender? Hvorfor er det godt at have hinanden? Hvad bruger I andre til? Fortæl hvad I bedst kan lide at lave med andre mennesker. Hvornår vil I helst lege med maskinerne, og hvornår vil I helst lege med vennerne? Hvordan ville I have det, hvis I pludselig var helt alene i verden? Hvad ville I så lave?
Ideer til aktiviteter:
Prøv nogle af tingene af fra bogen, f.eks.:
-Flæk træ eller flæk sten, prøv om stenene kan skære og lave et bål med træstykkerne
-Lav mad over bål
-Skær rodfrugter i stave og spis dem til frokost
-Køb et par breve med blomster eller grøntsager og dyrk dem i jorden
-Prøv en dag uden el og computere, tænd stearinlys, leg med ting, der ikke kræver strøm
-Lav et solur med en pind og nogle sten udenfor og følg skyggen i løbet af dagen
Find flere læsevejledninger og gratis downloads på www.lottesalling.dk
_____________________________________________________________________________________________________________
Tlf.:60681215 lotte.salling@mail.dk CVR 30438744